دفتر ایران: تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از پل رومی، پلاک 1788، واحد 4

دیتنشن چیست؟

در دنیای لجستیک، اگر تجهیزات شرکت‌های حمل‌ونقل بیش از زمان رایگان توافق‌شده در مکان بارگیری یا تخلیه بار بمانند، هزینه‌ای به نام دیتنشن توسط این شرکت‌ها اعمال می‌شود. این زمان اضافی اغلب نتیجه تأخیرها، ناکارآمدی‌ها یا چالش‌های لجستیکی دیگر است. این هزینه می‌تواند زنجیره‌های تأمین را مختل کند و منجر به ضررهای مالی شود. در ادامه این مطلب، شما را با این مفهوم آشنا می‌کنیم و به علل، پیامدها و راهکارهای کاهش آن می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم دیتنشن

اگر ارسال‌کنندگان یا دریافت‌کنندگان کالا تجهیزات شرکت‌های حمل‌ونقل (کریرها) مانند کامیون‌ها، کانتینرها یا تریلرها را بیش از زمان رایگان اختصاص‌داده‌شده برای بارگیری یا تخلیه بار نگه دارند، شرکت‌های حمل‌ونقل هزینه Detention را اعمال خواهند کرد. این زمان رایگان معمولا از قبل تعیین می‌شود و اغلب دو الی چهار ساعت است.

برای درک بهتر، فرض کنید که یک شرکت حمل‌ونقل سه ساعت زمان رایگان به تخلیه بار اختصاص می‌دهد. اگر این فرایند پنج ساعت طول بکشد، هزینه دو ساعت اضافی از ارسال‌کننده یا دریافت‌کننده کالا دریافت خواهد شد. شرکت‌های حمل‌ونقل این هزینه را برای جبران هزینه‌های زمان بیکاری تجهیزات، رانندگان و کارکنان خود که نمی‌توانند وظایف بعدی را انجام دهند، اعمال می‌کنند. این زمان ازدست‌رفته بر کارایی کلی عملیات شرکت‌های حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد.

مفهوم دیتنشن

بررسی علل دیتنشن

دیتنشن در لجستیک اغلب ناشی از دلایل قابل‌اجتناب و غیرقابل‌اجتناب زیر است:

1. تأخیرهای عملیاتی در مکان های بارگیری یا تخلیه

بارگیری و تخلیه ممکن است به دلایل زیر با تأخیر انجام شود:

  • عدم آمادگی: ارسال‌کننده یا دریافت‌کننده ممکن است تجهیزات یا کارکنان مناسب برای تخلیه یا بارگیری بار نداشته باشد. این امر می‌تواند منجر به افزایش زمان بارگیری یا تخلیه شود
  • مکان بارگیری یا تخلیه شلوغ: مکان‌های شلوغ اغلب نمی‌توانند چند کامیون را به‌صورت هم‌زمان مدیریت کنند. این امر زمان انتظار را افزایش می‌دهد
  • خرابی تجهیزات: مشکلات مکانیکی مانند لیفتراک‌ها یا نوارنقاله‌های خراب می‌توانند سرعت عملیات بارگیری یا تخلیه را کاهش دهند

2. هماهنگی ضعیف بین ارسال کنندگان و شرکت های حمل و نقل

  • اطلاع‌رسانی نادرست یا ناقص: اطلاع‌رسانی نادرست یا ناقص درباره زمان ورود محموله می‌تواند منجر به افزایش زمان انتظار کامیون‌ها شود
  • رزرو بیش از حد: اگر چندین کامیون باید در یک زمان مشخص به مکان بارگیری یا تخلیه برسند، برخی از آن‌ها مجبور خواهند شد بیش از حد انتظار منتظر بمانند

3. مشکلات مرتبط با اسناد لازم

  • اسناد ناقص: اشتباهات موجود در اسناد یا گم‌شدن آن‌ها می‌توانند زمان بارگیری یا تخلیه را افزایش دهند؛ زیرا اسناد لازم باید قبل از ادامه فرایند تهیه یا اصلاح شوند
  • تأخیر در ترخیص گمرکی: در محموله‌های بین‌المللی، تخلیه یا بارگیری بار ممکن است به دلیل رویه‌های گمرکی با تأخیر شود

4. عوامل خارجی

  • ترافیک: کامیون‌ها ممکن است به دلیل ترافیک سنگین با تأخیر برسند و به‌تبع آن، باعث افزایش زمان بارگیری یا تخلیه شوند
  • شرایط نامساعد آب‌وهوایی: شرایط جوی نامساعد می‌توانند باعث تأخیر در تخلیه و بارگیری محموله‌ها شوند و عملیات شرکت حمل‌ونقل را مختل کنند

پیامدهای دیتنشن چیست؟

دیتنشن می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای در سراسر صنعت لجستیک داشته باشد و بر تمام ذی‌نفعان در زنجیره تأمین تأثیر بگذارد. پیامدهای آن عبارت‌اند از:

  • تأثیر مالی: اگر تأخیرها مکرر یا طولانی باشند، هزینه نگهداری بیش از حد تجهیزات می‌تواند قابل‌توجه شود. این امر می‌تواند به کسب‌وکارهای کوچک‌تر با حاشیه سود کمتر آسیب برساند. همچنین این هزینه اضافی می‌توانند هزینه کلی کالاها را نیز افزایش دهد
  • اختلال در برنامه‌های تحویل: اگر کامیون‌ها به مدت طولانی در محل بارگیری یا تخلیه بمانند، کل برنامه تحویل مختل می‌شود. این امر می‌تواند منجر به تأخیر در تحویل و اعمال جریمه‌ها شود. برای صنایعی مانند خرده‌فروشی یا تولید که زمان‌بندی در آن‌ها حیاتی است، این تأخیرها می‌توانند اثر دومینویی داشته باشند و منجر به ازدست‌دادن فروش یا توقف تولید شوند
  • کاهش کارایی شرکت حمل‌ونقل: اگر تخلیه یا بارگیری بار با تأخیر مواجه شود و کامیون‌ها بیکار بمانند، شرکت حمل‌ونقل نمی‌تواند از آن‌ها برای بارهای دیگر استفاده کند. این امر ظرفیت کلی شرکت حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد، توانایی آن را در رسیدن به اهداف تحویل محدود می‌کند و بر سودآوری کلی تأثیر می‌گذارد
  • بهره‌وری راننده: تأخیر در بارگیری یا تخلیه باعث هدررفتن وقت رانندگان می‌شود و ازآنجایی‌که حقوق رانندگان معمولا بر اساس مایل طی‌شده یا ساعات کاری پرداخته می‌شوند، بهره‌وری و درآمد آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، زمان‌های انتظار طولانی‌تر می‌تواند منجر به نارضایتی راننده شود و مشکل کمبود راننده در صنعت را شدیدتر کند

پیامدهای دیتنشن

راهکارهای کاهش دیتنشن

کاهش دیتنشن در لجستیک به مدیریت پیشگیرانه و هماهنگی بین ارسال‌کنندگان، شرکت‌های حمل‌ونقل و دریافت‌کنندگان نیاز دارد. در ادامه این بخش، به برخی از استراتژی‌های مؤثر برای به‌حداقل‌رساندن آن می‌پردازیم.

1. بهینه سازی عملیات

  • آماده‌سازی محموله‌ها: مطمئن شوید که محموله‌ها قبل از رسیدن کامیون برای بارگیری یا تخلیه آماده هستند تا از تأخیر جلوگیری شود
  • سرمایه‌گذاری در تجهیزات بهتر: داشتن ابزارهای مناسب مانند لیفتراک‌های اضافی یا سیستم‌های خودکار می‌تواند سرعت فرایند بارگیری یا تخلیه را افزایش دهد
  • بهبود نیروی انسانی: مطمئن شوید که تعداد کارمندان برای بارگیری یا تخلیه سریع محموله‌ها در ساعات اوج کافی است

2. بهبود ارتباطات

  • به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای: از سیستم‌های ردیابی لحظه‌ای برای ارائه زمان دقیق ورود محموله به شرکت حمل‌ونقل و کاهش زمان انتظار استفاده کنید
  • برنامه‌ریزی: پیاده‌سازی یک سیستم زمان‌بندی مناسب که از رزرو بیش از حد جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود تخلیه یا بارگیری به‌سرعت انجام شود

3. استفاده از نرم افزار مدیریت دیتنشن

نرم‌افزاری تخصصی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به مدیریت دیتنشن و نظارت بر استفاده از زمان رایگان کمک کنند. این سیستم‌ها امکانات زیر را ارائه می‌دهند:

  • هشدارهای لحظه‌ای: زمانی که زمان رایگان در حال اتمام است، هشدار داده می‌شود
  • گزارش‌های خودکار: ردیابی دقیق رویدادها به شناسایی الگوها و بخش‌هایی که به بهبود نیاز دارند، کمک می‌کند

4. بهینه سازی اسناد

  • اسناد دیجیتالی: با تهیه اسناد دیجیتالی، می‌توانید خطاها و تأخیرهای مرتبط با کاغذبازی دستی را از بین ببرید
  • فرایندهای پیش‌ترخیص: با آماده‌کردن زودهنگام اسناد گمرکی، می‌توانید از تأخیر در گذرگاه‌های مرزی یا بنادر جلوگیری کنید

5. استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها

ابزارهای تجزبه‌وتحلیل داده‌ها می‌توانند بینش‌های ارزشمندی درباره روندهای دیتنشن ارائه دهند و به شرکت‌ها کمک کنند مکان و زمان گلوگاه‌هایی مکرر را شناسایی کنند.

تفاوت دموراژ و دیتنشن در چیست؟

هر دو هزینه‌های مرتبط با تأخیر در لجستیک هستند؛ ولی در شرایط مختلفی اعمال می‌شوند. اگر یک کامیون، تریلر یا شاسی بیش از زمان رایگان اختصاص‌داده‌شده در انبارها یا مراکز توزیع بماند، باید هزینه دیتنشن پرداخته شود؛ ولی اگر یک کانتینر بیش از زمان رایگان مجاز برای برداشتن یا بازگرداندن آن در یک بندر یا پایانه بماند، دموراژ اعمال می‌شود. هدف هر دو آن‌ها، تشویق به حرکت به‌موقع بار و اطمینان از عدم اشغال منابع بیش از حد لازم است.

تفاوت دموراژ و دیتنشن

چرا تفاوت دموراژ و دیتنشن در مدیریت زنجیره تأمین مهم است؟

در دنیای لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین، کارایی بسیار مهم است. هر دو می‌توانند منجر به افزایش هزینه‌ها و اختلال در زنجیره تأمین شوند. این دو ممکن است مشابه به نظر برسند؛ ولی درک تفاوت‌های بین آن‌ها برای ارسال‌کنندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل برای بهینه‌سازی عملیات زنجیره تأمین و به‌حداقل‌رساندن هزینه‌ها ضروری است.

جمع‌بندی

فناوری نقشی حیاتی در کاهش دیتنشن ایفا می‌کند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ردیابی GPS لحظه‌ای و سنسورهای اینترنت اشیا می‌توانند منجر به هماهنگی بهتر و کاهش زمان انتظار شوند. علاوه بر این، ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌توانند تأخیرها را قبل از وقوع پیش‌بینی کنند. این ابزارها به شرکت‌های لجستیک کمک می‌کنند برنامه‌های خود را تنظیم کنند، مسیر محموله‌ها را تغییر دهند یا مکان بارگیری یا تخلیه را از قبل مطلع سازند.

دیتنشن در لجستیک، مسئله‌ای حیاتی است که در صورت عدم مدیریت صحیح، می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها، ناکارآمدی‌ها و تأخیرها شود. ارسال‌کنندگان، دریافت‌کنندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل با درک علل آن و پیاده‌سازی استراتژی‌ها، می‌توانند این هزینه‌ها را به حداقل برسانند، کارایی کلی عملیات خود را افزایش دهند و به ساخت زنجیره‌های تأمین مقاوم‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر کمک کنند.

سوالات متداول:

تأثیر هزینه دیتنشن بر هزینه نهایی کالا چیست؟

این هزینه می‌تواند به زنجیره تأمین منتقل شوند و هزینه نهایی کالاها را افزایش دهد.

چگونه می توان از بروز دیتنشن جلوگیری کرد؟

با بهینه‌سازی عملیات، بهبود ارتباطات، بهینه‌سازی اسناد و استفاده از تجزبه‌وتحلیل داده‌ها، می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

چه مدت زمانی معمولا برای دیتنشن مجاز است؟

معمولا 2 الی 4 ساعت مجاز است. با کارشناسان شرکت رابین مارین صحبت کنید تا اطلاعات دقیق‌تری در این باره به دست آورید.